آیا نمایشگاه کار برای افراد بدون سابقه کاری هم مفید است؟
03/09/2018
تجربه موفق دانشگاه MIT در برگزاری نمایشگاه کار
02/09/2018

پنج مهارت نرم (رفتاری) که منجر به استخدام شما می‎شود.

برای به دست آوردن یک شغل مناسب تنها داشتن مهارت‌های ‌تخصصی و فنی،کافی نمی باشد. این توانایی‎ها فقط دلیل کوچکی برای کارفرمایان در جلسات مصاحبه محسوب می‌شود.تحقیقات نشان می‎دهد که "مهارت‎های نرم" مانند مهارت کار تیمی، توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران و قدرت حل مسائل از بیشتر جنبه‎هایی که به آن فکر می‌شود، مهم‌تر هستند.
یک مطالعه‎ی منتشرشده توسط انجمن روان‎شناسی آمریکا نشان می‌دهد، افرادی که ارتباط صمیمانه‌ای برقرار می‌کنند نسبت به افرادی که از توانایی‌های خود تعریف می‌کنند، اولویت بیشتری برای کارفرمایان دارند. هرچند باید به این نکته توجه نمود که احتمالاً ترکیبی از دو حالت گفته‎شده، بهترین حالت ممکن است. تحقیقات منتشر شده درباره‌ی کسب و کار در مجله آموزش (Journal of Education) نشان می‌دهد که مدیران هنگام گزینش، توجه ویژه‌ای به مهارت‌های ارتباطی و تحلیلی می‌کنند.
اما سؤالاتی که در اینجا مطرح می‎‌شود این است که چگونه می‌توان مهارت‌های نرم خود را بهبود بخشید؟ امروزه کدام ‎یک از مهارت‌های نرم، بیشترین اهمیت را برای کارفرمایان دارند؟
پلتفرم مشاغل Monster، حدود 943هزار موقعیت کاری را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده است. این بررسی نشان می‌دهد که مهارت‌های خاصی، در لیست مشاغل صنایع مختلف هزاران بار تکرار شده‎اند که در ادامه پنج مهارت نرم که بیشتر مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته است را معرفی می‌کنیم:
5.قدرت حل مسئله
کارفرمایان از حرفه‌ای‎ها انتظار دارند بهترین روش و بهترین زمان را برای حل مسائلی که با آن مواجه می‌شوند، تشخیص دهند. طبق گفته‎ی "ویکی سالمی"، کارشناس حرفه‌ای در Monster، یک راهبرد ساده برای بهبود این مهارت وجود دارد؛ او پیشنهاد می‎کند که "یک گام به عقب بردارید"، وضعیت را ارزیابی کنید و راه‎حل‌هایی که بیشترین اهمیت را دارند، طراحی کنید.
اگر شما برای مصاحبه شغلی آماده می‌شوید، فرصتی را برای مرور کمک‌هایی که در حل مشکلات در گذشته انجام داده‌اید، اختصاص دهید. حالا برای بحث در این رابطه، آماده هستید.سالمی می گوید: "شما می‌توانید مهارت‌های حل مسئله را با تفکری روشمند و دقیق به دست آورید، سپس برای یافتن راه حل‌های مناسب تلاش کنید و در نهایت از کمک مدیران خود نیز استفاده نمایید."
4.توجه به جزئیات
طبق بررسی CareerBuilder که در سال 2016 از 2100 متخصص منابع انسانی انجام شد، بیش از 40 درصد مدیران استخدام کمتر از 60 ثانیه به رزومه‎ی کاری نگاه می‌کنند. بنابراین اگر در رزومه کاری خود اشتباه تایپی داشته باشید، ممکن است به این معنی باشد که شما خود را رد صلاحیت کرده‌اید. سالمی می‎گوید: "به جای آن که عجله کنید، زمانی را برای اصلاح و مرور کلمات، علائم نگارشی و شیوه‎ی صحیح املای متن اختصاص دهید." این موارد از مصداق‌های توجه به جزئیات است. او اضافه می کند: "در طولانی‎مدت و به مرور زمان، سرعت شما در یافتن جزئیات افزایش می‌یابد."
3.تخصص در مایکروسافت آفیس
سالمی می‎گوید: "شما واقعاً نیازی به آوردن این مهارت در رزومه‎ی خود ندارید، زیرا این فرض وجود دارد که همه‎ی افراد، این مجموعه مهارت را بلد می‎باشند." با این حال، اگر شما کاملاً با مایکروسافت آفیس راحت نیستید، به یک دوره‎ی آموزشی در نزدیکی محل زندگی خود بروید یا یک آموزش در YouTube تماشا کنید. علاوه بر مایکروسافت آفیس، بهتر است با برنامه‎های دیگری نظیر Google Drive، Slack و Skype که بسیاری از کارفرمایان از آن‌ها استفاده می‌کنند، آشنا شوید.
2.مهارت بازاریابی و آگاهی تجاری
امروزه در فضای کار، بیشتر کارفرمایان از کارکنان خود انتظار دارند با روش‌های بازاریابی ایده‌ها، خدمات و محصولات آشنا باشند. سالمی می‌گوید: برای توسعه مهارت‌های بازاریابی، از تبلیغ در رسانه‎های اجتماعی و به اشتراک‎گذاری مقالات جالب در رابطه با صنعت خود استفاده کنید.
انجام پیوسته این کار نشان می‎دهد که شما می‎دانید چگونه از رسانه‎های اجتماعی مانند فیس‎بوک، توییتر و اینستاگرام که اکثر شرکت‌ها از آن بهره می‌برند، استفاده کنید. همچنین نشان می‎دهد که شما به طور فعال به انجام کاری در صنعتی علاقه‎مند هستید و سایر کارکنان و کارفرمایان می‌توانند از اطلاعات شما استفاده کنند. این متخصص می‎گوید: "تأثیرگذاران، اشخاص و شرکت‌های حوزه برندینگ و بازاریابی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و از سبک کاری آن‎ها و نحوه ارائه‎ی خودشان به مردم جهان بیشتر بدانید."
1.ارتباطات شفاهی و نوشتاری
موفقیت در کسب و کار، در کنار تبدیل‎شدن به یک تکنولوژی متمرکز، هنوز هم از تعاملات افراد با یکدیگر تأثیر می‌پذیرد. با توجه به داده‎های گردآوری‎شده Monster، توانایی برقراری ارتباط خوب، رایج‌ترین مهارت نرم می‎باشد که کارفرمایان به دنبال آن هستند. در تعاملات خود، چه به‎صورت حقیقی و چه مجازی، شما باید صریح، مهربان و حرفه‎ای باشید. هنگام صحبت کردن، مطمئن شوید که ارتباط چشمی را حفظ کرده‎اید، با صدای رسا سخن بگویید و از زبان بدن نیز استفاده کنید. با این رفتارها، اعتماد به نفس خود را به فرد مقابل نشان خواهید داد. سالمی می‎گوید: "مصاحبه‎ها را با لبخند ادامه دهید." بسیاری از دانشگاه‎ها خدمات مشاوره شغلی را برای فارغ‎التحصیلان ارائه می‎دهند و یا در جلسات بین‎المللی Toastmaster شرکت می‎کنند تا صحبت‎کردن در میان جمع را تمرین کنند."

برگرفته از سایت cnbc.com